3_ECCE_HOMO_2019.JPG.JPG

ECCE HOMO

In Antwerpen, waar ik een jaar gewoond heb, ben ik begonnen met een onderzoek naar de net zo opwindende als beladen figuur Jezus Christus, zeg maar JC. Hoe intrigerend is deze lastige man, ondanks zijn lijden zo uitdagend sensueel. Hij zette in dit deel van de wereld de toon in de kunst en is er inmiddels het laatste taboe.
Ik vroeg me af of ik hem kon verleiden daar iets aan te doen, of het niet tijd is dat hij laat zien dat hij van deze tijd kan zijn: de man als muze. Spannend is dat hij daarmee terug gaat naar de bron; hij komt per slot direct van de oud grieks- romeinse cultuur, waar niet vrouwen maar mannen het lustobject waren. Dat hoeft hij voor mij niet te zijn, ik heb vooral gezocht naar JC als een ingekeerde, tegelijk licht theatrale sensuele man, streng en zacht, tijdloos, maar ook van vlees en bloed.

ECCE HOMO, bij Galerie SANAA in Utrecht, oktober 2019.

atelier in antwerpen

in antwerpen, foto andré smits.

mijn huis, mijn uitzicht, mijn atelier, in antwerpen.

 

werk gemaakt in antwerpen 2018 - 2019
grote werken, 140x200cm, kleurpotlood op papier.

'solo'                      'lente'                    'ecce homo'           'perspectief'          'noli me tangere'
     

details

 

kleine werken, 65x50cm, kleurpotlood op papier.

'marie en maria'     'jeff en damien'     'hypnose'.           'de heilige 3-eenheid'           'sirenen'

 

ECCE HOMO  bij Galerie SANAA in Utrecht, oktober 2019.


INRICHTEN


OPENING

het was druk, fijn druk


PERFORMANCE

Met een performance waar taal, klank, handeling, beweging en beeld samen komen.
Tekst en uitvoering door Harm Hajonides, met Koes Staassen en Fernanda Silva, begeleid
door Modeste Breukers. Vormgeving Chantal Breukers.

 

EVEN HEUPWIEGEN
over mijn verblijf in antwerpen heb ik een boek gemaakt

 

 

Momenten uit de performance 'ecce homo', een solo bij Galerie Sanaa, 2019